Brukte 280 millarder på eget spor for

Kull-expressen fra Indre Mongolia

Kulltoget fra Indre Mongolia har ingen passasjerer. Det har derimot 105 vogner fullastet med kull. Et enkelt togsett sleper med seg over ti tusen tonn kull. Flere avganger daglig skal sikre energiforsyningen i Kina i uoverskuelig framtid.

Bildetekst: Haolebaoji South Railway Station i Ordos, Indre Mongolia autonome region

Bildetekst: Klart for avgang fra Haolebaoji i Indre Mongolia

Bildetekst: Togstrekningen kan skryte av verdens lengste jernbanebro for tungtransport.

Bildetekst: Det passasjerløse kulltoget går gjennom øde strekninger utenom byene.
Foto: Xinhua/motparten
Tekst: Rune Ollestad
Dato: 30.05.24

Verdens lengste tunglastjernbane for kull starter i Haolebaoji i byen Ordos i Nord-Kinas autonome region Indre Mongolia og ender i byen Ji'an, i det østlige Kinas Jiangxi-provins. Mange nordmenn husker kanskje uttrykket “borti huttiheita”. Det er omtrent her.

Satser på kull

Banen ble påbegynt i 2015 med en total investering på over 193 milliarder yuan (270 milliarder kroner). Den inkluderer 77 stasjoner og krysser syv provinsregioner. Indre Mongolia, Shaanxi, Shanxi, Henan, Hubei, Hunan og Jiangxi.

Enorme mengder

Jernbanen forventes å frakte 200 millioner tonn kull årlig til sentrale regioner i Kina. Den ble bygget av staten og de store kullselskapene i Kina, og var budsjettert til 27 millarder dollar, men klokket altså inn på 28. Man trenger ikke være fryktelig god i hoderegning for å skjønne at man må svi av litt kull for at dette skal lønne seg.

Kull only

Jernbanen er den første nord-sørbanen i Kina som er dedikert bare til kull, og den er bygget for å forbigå andre transportruter for kull som via kystbyer med skip. Toget trenger derfor ikke ta hensyn til verken byer eller annen infrastruktur.Tvert imot kjører toget ganske alene gjennom storslagen natur på sin lange ferd mot sør.

Tre dager

Toget har fått sin egen 1800 kilometer lange jernbanelinje med broer og tunneller slik at det kan kjøre uforstyrret i 120 kilomter i timen. Likevel tar reisen til sentrale Kina hele tre dager. Det er lite sammenlignet med før, da kullet brukte minst tyve dager på den samme reisen.

Levert på døren

Jernbaneprosjektet kobler nå sammen leverandører og forbrukere, ifølge jernbanens sjefingeniør Li Yongjin, fra China Railway Design Corporation. Tidligere ble kull fraktet til en stasjon og deretter overført med skip eller lastebil. Nå leverer Haoji Railway kull direkte til fabrikker langs linjen.

Toppen

Terminaler

Jernbanen møter eksisterende spor på 12 punkter, der man har laget distribusjonsterminaler. Det lange kulltoget fjerner tidligere blokkeringer i kulltransportnettverket og gjør bruk av kull billigere, enklere og mer pålitelig.

På feil spor

Det er et paradoks at Kina som er verdens største produsent av elektriske biler også satser hardt på kull. For de som trodde at hele jorden var på riktig spor, må tro om igjen. Banen er ny og kineserne ville ikke brukt 280 millarder kroner på å lage en kullbane de ikke aktet å bruke.

El-kullbil

Elektriske biler i Kina fyller derfor batteriene sine med kullkraft hver gang de lader bilen. Det er som om en Tesla skulle hatt en henger med dieselaggregat på slep for å lade. Fordi Norge er et lite land velsignet med mye ren kraft er det vanlig at nordmenn tror at elektriske biler forurenser minst nesten uansett hvor de er på kloden. Det tror folk fordi de ikke ser en eksospotte og verken kan lukte eller se utslipp selv fra de elektriske bilene.

Kull - ikke tull

Nylig overgikk det kinesiske bilmerket BYD, Tesla som verdens største produsent av elektriske biler med 526.000 biler i fjerde kvartal 2023. På samme tid bygges det kulltog og Kina har en samlet kapasitet fra kullkraftverk på 1093 gigawatt. India har en fjerdedel av denne kapasiteten og USA har rundt 212 gigawatt. Enten miljøfoket liker det eller ikke så går de fleste elbiler på jordkloden med store mengder kull i batteriene.

Utopi

Globalt er derfor elbiler et idealistisk prosjekt som kan gi varme tanker om en flott framtid, men ser man på utslipp elbilene representerer i fjor, i år og neste år, - forurenser de like mye eller mer co2 til atmosfæren enn fossilbilene. Det er trist, men bør ikke hindre folk i å kjøre elektrisk, som har mange fine fordeler som lite støy og bra akselerasjon. Men å tro at man kjører uten miljøavtrykk er en illusjon.

Hovedsiden

Adm:

@motparten.no

Kundeservice
kundeeservice@

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei
4839 Arendal