AvsluttTekst: Aurelia Cotta
Foto: Siemens / Boksen på bildet er mottakeren inne i bilen.
Se for deg en verden hvor du ikke trenger å lade bilen. Heller ikke å lete etter en trådløs ladestasjon.En verden der du bare kan kjøre rundt så lenge bilen ikke faller fra hverandre. Aldri mer ta i skitne kabler eller lete etter en trådløs lader. I følge det tyske gigantkonsernet Siemens er in-road-ladesystemer for elbiler i bevegelse snart en realitet.
Sweet spot
En veggboks sender et 85 kHz oscillerende signal til en pute på bakken, som lager et magnetfelt med energi. Energien fanges opp av en mottaker montert på bunnen av bilen som gjør den om til likestrøm for å mate batteriet til bilen. Sweet spot for elbiler er 11kW. Et 75kW-system som kan installeres i bussdepoter og i lastekai er under utvikling for busser og lastebiler.
Enorme summer
En fersk IDTechEx-rapport anslår at markedet for trådløs ladeinfrastruktur for elbiler bør nå over 6 milliarder dollar innen 2033. En vekst som også vil bli drevet av offentlige politiske beslutninger om å redusere mengden bilutslipp, slik som planen i EU om å forlate registrering av nye bensindrevne biler fra 2035.
Alle vil ha e-veier
Allerede i 2017 bygde firmaet WiTricity en testbane i nærheten av Paris som gjorde at en varebil kunne lade opp til 20 kW mens den kjørte i 100 km/t. I Detroit utvikles den første offentlige strekningen på én mil av et trådløst in-road-ladesystem for elbiler i bevegelse. Dette pilotprogrammet har som mål å være operativt i 2023.
Paradigmeskifte
Trådløs lading vil gjøre det mulig for forbrukere å frigjøre seg fra ladeproblemet. E-veiene vil klare det batteriprodusentene ikke fikk til på hundre år. Å skape noe med større rekkevidde enn en bil med fossilt brenstoff. Teknologien vil revoulusjonere transport.
Ubegrenset rekkevidde
Så lenge man har nok e-veier blir det ikke lenger hensiktsmessig å snakke om rekkevidde for elektriske biler. Den vil da være nær sagt ubegrenset, eller så lenge kjøretøyet henger sammen. Det blir en milepæl i menneskelig utvikling.
HovedsidenGir opp batterier
Bilbransjen har innsett at det ikke kommer noen revolusjon på batterifronten. Derfor settes nå ressursene inn på bedre og raskere lading. Det tyske gigant-konsernet Siemens er ikke i tvil. Fremtidens veier skal lade bilen din mens du kjører.
Intel inside
Siemens partner TDK er gjennom sin eierandel i det det amerikanske firmaet WiTricity i førersetet på å utvikle de nye elektriske veiene. Men for å få til dette må de ha bilprodusentene med på laget. Nesten like viktig som de strømgivende mattene, er nemlig mottagerboksene inne i bilene. De må ha avansert computer software og solid hardware.
Ford outside
På eiersiden i WiTricity finner du bilprodusenter som Toyota og General Motors. De er med for å implementere trådløs lading i bilene. I samarbeid med Intel har WiTricity utviklet en teknologi som gjør det mulig å lade flere biler samtidig trådløst.
Asia leder kappløpet
Mattene som i fremtiden blant annet skal produseres av tyske Siemens er en teknologisk utfordring. Administrerende direktør, Alex Gruzen vedgår at det asiatiske elbilmarkedet er klart foran vesten i dag, men han tror tror Europa vil følge etter, fordi det er så mange som kjører elektrisk. Gruzen tror USA og Japan blir nummer tre og fire. Den tyske spesialisten peker dessuten på at selskapet han representerer også bidrar til asiatisk suksess.
Trådløs Ford
WiTricitys patenterte teknologi debuterte som fabrikkinstallert utstyr på Hyundai Genesis GV60 i Sør-Korea. De vakte også stor interesse på Detroit Motor Show i 2022 med en prototype av en Ford Mach-E med trådløse lademuligheter.
Sikkert
Alex Gruzen legger vekt på at den trådløse ladeteknologien ikke har noen innvirkning på mennesker. Ifølge WiTricity-estimater er trådløs lading 90-92 % effektiv, et tall som kan sammenlignes med kablet lading..
Regnskap
regnskap@
Annonser
annonser@
Redaksjon
redaksjon@
Desken
desken@
Ledelse
styret@