AvsluttTekst: Temudjin Borjigin
Foto:Motparten / Arkiv
Den berømte amerikanske motorsykkelen var den mest brukte motorsykkelen i den røde hæren, foran russernes egen modell som var basert på en tysk BMW. Da tyskerne invaderte landet var det et enormt behov for motorsykler, og valget falt på Harley Davidson. Senere fikk de også leveranser av britiske 'Velocettes' og 'Matchlesses', men Harley forble førstevalget under hele krigen.
Nr.1
Hele 21 000 ble amerikanske motorsykler fant veien til Russland. Til sammenligning ble det ikke produsert mer enn 16 000 M-72-er - som var den viktigste sovjetiske militærmotorsykkelen basert på den tyske BMW R71.
Rask og god
Modellen russerne bestilte var Harley-Davidson 42WLA, kjent for sin pålitelighet, holdbarhet, høy kvalitet på komponentene, stor nyttelastkapasitet, god komfort, kraftig motor og toleranse for lavkvalitets bensin. Selv om den ikke likte seg i terrenget kunne den amerikanske sykkelen oppnå en hastighet på opptil 110 km/t på gode veier
Tommy-gun
42WLA kom utstyrt med et bagasjestativ for transport av radiokommunikasjonsutstyr, en ammunisjonsboks og en spesiell slire for 11,43 mm Thompson maskinpistol. Den røde hæren mottok nesten 138 000 Thompsons - det foretrukne våpenet til Al Capone og gangsterne fra den store depresjonen
HovedsidenSidevogn
Harleyene ble levert Sovjetunionen uten sidevogn. Derfor tilpasset russerne sidevogner fra den sovjetiske M-72. Ofte ble sidevognen utstyrt med 7,62 mm Degtyaryov-maskingevær eller en PTRS/PTRD anti-tank rifle.
Variasjon
Motorsykkelen kunne også utstyres med en 82 mm mørtelpistol. Soldatene fra den røde armé satt den opp i skyteposisjonen på et øyeblikk, avfyrte den, og deretter lastet den tilbake på sidevognen og trakk seg tilbake i toppfart fra fiendens returild.
Stridsdyktig
Harley-Davidsons ble brukt til alt mulig fra militær rekognosering, signal og HQ-tjenester. I tillegg spilte de raske og godt bevæpnede motorsyklene en aktiv rolle i kamp. Mobile motorsykkelenheter utførte sonderende rekognoseringsoperasjoner, tok broer og elveoverganger og penetrerte dypt inne bak fiendens linjer, og opererte med suksess i avstander på opptil flere hundre kilometer fra hovedstyrkene.
Fra Manchuria til Moskva
Noen av de sovjetiske Harleyene voktet til slutt Berlins gater under andre verdenskrig. Andre fettere opererte på andre siden av kloden i krigen mot Japan. Mang en Harley Davidson suste over Manchurias åpne sletter. Etter krigen ble de heller ikke arbeidsledige. Tvert imot ble de Moskva-politiets favoritt-motorsykler.
Regnskap
regnskap@
Annonser
annonser@
Redaksjon
redaksjon@
Desken
desken@
Ledelse
styret@